بهترین قطعات
87%
توامندترین پرسنل
90%
رضایتمندی مشتریان
87%

تفاوت هاب و سوئیچ و روتر چیست ؟

روتر از ملزومات مهم شبکه‌ها است که برای مسیریابی داده‌ها در شبکه‌های محلی و اینترنت استفاده می‌شود ،تجهیزاتی هستند که شبکه‌ها را به هم متصل و ترافیک شبکه را بین آن‌ها مسیریابی و ارسال می‌کنند. در شبکه‌های خانگی، روترها شبکه محلی داخلی را به شبکه ISP متصل می‌کند. با استفاده از روتر بی‌سیم می‌توانید، اتصال سیمی را با دیگر تجهیزات بی‌سیم به اشتراک بگذارید. امروزه بیشتر روترها بیسیم هستند و چند پورت برای اتصال سیمی روی آن‌ها قرار گرفته است.

اولین تفاوت روتر با هاب و سوییچ این است که روتر از تجهیزات لایه 3 یا همان لایه شبکه هستند که تنها با آدرس‌های آی‌پی تجهیزات در ارتباط هستند و می‌توانند از آدرس‌های مک برای انتقال فریم‌ها بین دو دستگاه که مستقیما به هم متصل شده‌اند استفاده شوند و در عین حال از آدرس‌های آی‌پی برای مسیریابی بسته‌های داده‌ای در اینترنت استفاده کنند. به‌طوری که ارتباط میان شبکه‌های محلی که آدرس‌های آی‌پی مختلفی دارند را برقرار می‌کنند.

به‌طور معمول روترها مجهز به پورت‌هایی هستند که اجازه می‌دهند دستگاه‌های مختلفی به شبکه متصل شوند. اما مشکلی که دارند این است که تعداد درگاه‌های آن‌ها محدود است. بنابراین، برای افزایش تعداد درگاه‌های آن‌ها باید از هاب‌ها یا سوئیچ‌ها استفاده کنید. به‌طوری که با اتصال سوئیچ یا هاب به روتر به درگاه‌های بیشتری برای اتصال تجهیزات کلاینت دسترسی خواهید داشت.

روتر اصلی‌ترین دستگاه ارتباطی در دنیای شبکه است که با اتصال شبکه‌های محلی کوچک به یکدیگر و مسیریابی بسته‌ها، شبکه‌ای بزرگ‌تر به‌نام اینترنت را به وجود آورده است. بنابراین عملکرد آن‌ها در مقیاس وسیع است، در حالی که سوییچ‌ها و هاب‌ها برای کاربردهای داخلی در نظر گرفته شده‌اند و حتی اگر یک سوییچ لایه 3 را خریداری کنید، بازهم به روتری برای اتصال به اینترنت نیاز دارید. اگر در محل کار یا خانه تعداد کمی دستگاه کلاینت دارید که قرار است از طریق کابل به یکدیگر متصل شوند، روتر جوابگوی نیاز کاری است.

در مجموع، تفاوت هاب و سوئیچ و روتر در سطح هوشمندی آن‌ها است. هر سه دستگاه امکان برقراری ارتباط میان تجهیزات تحت شبکه و حتا شبکه‌های دیگر را فراهم می‌کنند، اما پردازش‌ها در این تجهیزات به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. سوییچ‌ها با توجه به هوشمندی بالایی که دارند و قادر هستند در مقابل بخش عمده‌ای از حملات هکری از زیرساخت‌ها محافظت کنند، حتی با وجود قیمت بالا و در برخی موارد پیچیدگی، در شبکه‌های محلی استفاده می‌شوند

 

رک چیست و چه کاربردی در شبکه دارد ؟

از عمومی ترین تجهیزات زیر ساخت شبکه های کامپیوتری ، رک ها می باشند ، محفظه فلزی است که جهت نگهداری و محافظت از تجهیزات مختلف شبکه مانند کابل ، سوئیچ ، پچ پنل ، سرور ،تجهیزات مخابراتی، ups و … مورد استفاده قرار می گیرد.

یک واحد فیزیکی استاندارد برای نصب و نگهداری تجهیزات سرور و شبکه است. رک ها به صورت یک سازه فلزی با ارتفاع استاندارد و قابل تنظیم طراحی شده اند که به شما امکان می دهد تجهیزات شبکه و سرور خود را به صورت منظم و مرتب درون آن قرار دهید. رک ها برای مدیریت و سازماندهی سرورها، سوئیچ ها، روترها، فایروال ها، پچ پنل ها و سایر تجهیزات شبکه استفاده می شوند.

 

یک سر کابل های شبکه تمام تجهیزات شبکه به رک می رسند و این تجهیزات از این طریق به شبکه متصل می شوند. شاید با خودتان بگویید برخی از تجهیزات از طریق امواج وای فای به وسیله اکسس پوینت به شبکه وصل هستند و مسیر آن ها به اتاق سرور و رک نمی رود، اما اینطور نیست و کابل شبکه متصل به اکسس پوینت در نهایت از طریق سوئیچ های واسط (در صورت وجود) به سوئیچ مرکزی که در رک وجود دارد می رسد و تجهیزات وایرلس را اینگونه به رک اصلی و در نتیجه به شبکه متصل می شوند

 

رک

کاربرد رک شبکه :

 

با استفاده از رک می توان محیطی مناسب برای تجهیزات شبکه که تهویه مناسبی دارند فراهم کرد تا تجهیزات به حداکثر بازدهی خود برسد ، اگر اطلاعات مهمی را در سرورهای خود ذخیره می کنید یا می خواهید سرویس های شما بدون وقفه انجام شود، باید از رک استفاده کنید زیرا خطای انسانی می تواند باعث از بین رفتن اطلاعات شما شود ، رک باعث افزایش طول عمر وسایل شما می شود زیرا با استفاده از آن وسایل شما کمترین حرکت را در طول فعالیت خود خواهند داشت.

کار روتر چیست؟

روتر مانند یک پستچی عمل می‌کند و داده‌ها را از مبدا به مقصد مورد نظر می‌رساند. به بیان دیگر داده‌ها را بین دستگاه‌های مختلف منتقل کرده و در آخر داده‌ها را به دستگاه هدف تحویل می‌دهد. روتر می‌تواند این کار را بین دستگاه‌های مختلف یا بین یک دستگاه و اینترنت انجام دهد ، به بیان ساده‌تر ارسال اطلاعات از طریق اینترنت به دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ، کامپیوتر و یکی از کاربردهای روتر است.

 از طریق یک سیم به مودم متصل یا درون آن جاساز می‌شوند ، هرزمانی که دستگاه خود را به Wi-Fi وصل کنید، به یک روتر متصل خواهید شد.

به زبان ساده یک روتر دستگاهی است که بسته‌های داده‌ای دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب رسانده و با این کار آن‌ها را به اینترنت متصل می‌کند ، این داده‌ها می‌توانند بین چند دستگاه در شبکه باشند یا از دستگاهی به سمت اینترنت فرستاده شوند.

یک آدرس آی پی (IP) به هر کدام از دستگاه‌های شبکه می‌دهد تا در هنگام دریافت و ارسال داده‌ها، آدرس مقصد یا مبدا خود را بداند. با این کار، روتر مطمئن خواهد بود که بسته‌های ارسالی یا دریافتی همیشه به مقصد صحیح خود خواهند رسید و در مسیر شبکه گم نمی‌شوند.

بسته‌های اینترنت را همانند بسته‌های پستی تصور کنید؛ هر بسته نیازمند یک آدرس است تا به دست دریافت کننده‌ی صحیح خود برسد. شبکه‌ی محلی رایانه‌ی شما نیز همانند یک کوچه‌ی فرعی در دل یک شهر است که تنها دانستن نام آن برای پستچی کافی نیست و او نمی‌تواند شما را در دنیای به این بزرگی تنها با نام یک کوچه پیدا کند.

از همین رو در صورت ناقص بودن اطلاعات، ممکن است بسته به خانه‌ی شخص دیگری تحویل داده شود ، به همین جهت روتر اطمینان حاصل می‌کند که هر آدرس (دستگاه) یک شماره‌ی منحصر به فرد دارد تا بتواند با استفاده از آن‌ها بسته‌های خود را به مسیر درست تحویل دهد

 

 

روتر

روتر :

روتر یا مسیریاب مانند یک هدایت کننده، عمل می‌کند و راه را به داده‌ها یا اطلاعاتی که قرار است در یک شبکه جابه‌جا شوند، نشان می‌دهد. در واقع روتر یک نوع سخت‌افزار فیزیکی یا نرم‌افزار مجازی است که وظیفه دریافت، تجزیه‌وتحلیل و سپس ارسال بسته‌های داده بین شبکه‌های کامپیوتری را دارد.

روتر از ملزومات مهم شبکه‌ها است که برای مسیریابی داده‌ها در شبکه‌های محلی و اینترنت استفاده می‌شود ، روترها تجهیزاتی هستند که شبکه‌ها را به هم متصل و ترافیک شبکه را بین آن‌ها مسیریابی و ارسال می‌کنند.

در شبکه‌های خانگی، روترها شبکه محلی داخلی را به شبکه ISP متصل می‌کند ، با استفاده از روتر بی‌سیم می‌توانید اتصال سیمی را با دیگر تجهیزات بی‌سیم به اشتراک بگذارید. امروزه بیشتر روترها بیسیم هستند و چند پورت برای اتصال سیمی روی آن‌ها قرار گرفته است.

به‌طور معمول روترها مجهز به پورت‌هایی هستند که اجازه می‌دهند دستگاه‌های مختلفی به شبکه متصل شوند ، اما مشکلی که دارند این است که تعداد درگاه‌های آن‌ها محدود است ، بنابراین برای افزایش تعداد درگاه‌های آن‌ها باید از هاب‌ها یا سوئیچ‌ها استفاده کنید ، به‌طوری که با اتصال سوئیچ یا هاب به روتر به درگاه‌های بیشتری برای اتصال تجهیزات کلاینت دسترسی خواهید داشت.

روتر اصلی‌ترین دستگاه ارتباطی در دنیای شبکه است که با اتصال شبکه‌های محلی کوچک به یکدیگر و مسیریابی بسته‌ها، شبکه‌ای بزرگ‌تر به‌نام اینترنت را به وجود آورده است. بنابراین عملکرد آن‌ها در مقیاس وسیع است، در حالی که سوییچ‌ها و هاب‌ها برای کاربردهای داخلی در نظر گرفته شده‌اند و حتی اگر یک سوییچ لایه 3 را خریداری کنید، بازهم به روتری برای اتصال به اینترنت نیاز دارید. اگر در محل کار یا خانه تعداد کمی دستگاه کلاینت دارید که قرار است از طریق کابل به یکدیگر متصل شوند، روتر جوابگوی نیاز کاری است.

روترها با ساخت شبکه‌های بیسیم دستیابی به یک ارتباط وایرلس را نیز فراهم می‌کنند.

روتر در خانه های هوشمند :

برای راه‌اندازی خانه‌های هوشمند استفاده از روتر بسیار ضروری است، چراکه تمامی دستگاه‌های شما باید به یکدیگر متصل باشند. در صورت عدم وجود روتر، دستگاه‌های شما قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نخواهند بود ، حتی شاید داشتن اینترنت برایتان ضروری نباشد، ولی قطعاً نیاز به روتر دارید.

 تفاوت روتر بی‌سیم و سیمی :

تفاوت روتر بی‌سیم و سیمی در نوع ارتباطی است که پشتیبانی می‌کنند ، روتر سیمی تنها دارای پورت «LAN» است، در حالی که یک روتر بی‌سیم یا وای‌فای به یک آنتن و آداپتور وایرلس مجهز است تا امکان برقراری ارتباط بدون نیاز به کابل را فراهم کند.

 مسیریابی در روتر به چه معناست؟

 

مسیریابی شبکه فرآیند انتخاب مسیر در یک یا چند شبکه است ، اصول مسیریابی می تواند برای هر نوع شبکه ای از شبکه های تلفن گرفته تا حمل و نقل عمومی اعمال شود. در شبکه‌های سوئیچینگ بسته، مانند اینترنت، مسیریابی مسیرهایی را برای بسته‌های پروتکل اینترنت (IP) انتخاب می‌کند تا از مبدأ تا مقصد حرکت کنند. این تصمیمات مسیریابی اینترنت توسط قطعات تخصصی سخت افزار شبکه به نام روتر گرفته می شود.

فرق مودم و روتر چیست؟

اگرچه برخی از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) ممکن است یک روتر و یک مودم را در یک دستگاه واحد ترکیب کنند، اما آنها یکسان نیستند. هر کدام نقش متفاوت اما به همان اندازه مهم در اتصال شبکه ها به یکدیگر و به اینترنت دارند.
یک روتر شبکه ها را تشکیل می دهد و جریان داده ها را در داخل و بین آن شبکه ها مدیریت  می کند، در حالی که یک مودم آن شبکه ها را به اینترنت متصل می کند.

 

مودم ها با تبدیل سیگنال های یک ISP به سیگنال دیجیتال که می تواند توسط هر دستگاه متصل تفسیر شود، به اینترنت متصل می شوند. یک دستگاه ممکن است برای اتصال به اینترنت به یک مودم متصل شود. به طور متناوب، یک روتر می تواند به توزیع این سیگنال به چندین دستگاه در یک شبکه مستقر کمک کند و به همه آنها اجازه دهد به طور همزمان به اینترنت متصل شوند.
اینطور فکر کنید: اگر شخصی روتر داشته باشد، اما مودم نداشته باشد، می‌تواند یک LAN ایجاد کند و داده‌ها را بین دستگاه‌های موجود در آن شبکه ارسال کند ، با این حال او نمی تواند آن شبکه را به اینترنت متصل کند ، از طرف دیگر شخص دیگر مودم دارد اما روتر ندارد ، او می‌تواند یک دستگاه را به اینترنت متصل کند (مثلاً لپ‌تاپ محل کارش)، اما نمی‌تواند آن اتصال اینترنت را بین چندین دستگاه (مثلاً لپ‌تاپ و تلفن هوشمندش) توزیع کند ، اما اگر شخصی هم مودم دارد هم روتر با استفاده از هر دو دستگاه، او می تواند با رایانه رومیزی، تبلت و گوشی هوشمند خود یک شبکه LAN تشکیل دهد و همه آنها را همزمان به اینترنت متصل کند.

روتر دستگاهی است که دو یا چند شبکه را به هم متصل می‌کند اما مودم دستگاهی است که سیستمی مانند کامپیوتر یا روتر را به شبکه اینترنت متصل می‌کند ، تفاوت مودم و روتر در این است که خود مودم به اینترنت وصل می‌شود اما روتر دستگاه‌های مختلف را به اینترنت دریافتی از مودم متصل می‌کند. مودم‌ها سیگنال سرویس‌دهنده ISP را می‌توانند رمزگشایی کنند اما روترها این توانایی را ندارد.

 

مودم‌ها به‌تنهایی و مستقیما به اینترنت متصل می‌شوند اما روترها برای اتصال به اینترنت به یک مودم نیاز دارند ، روتر می‌تواند یک شبکه محلی ایجاد کند اما این توانایی در مودم دیده نمی‌شود. با استفاده از روتر می‌توان اتصال اینترنت را چندین دستگاه تقسیم کرد که مودم این قابلیت را ندارد.

انواع روتر  :

روترها را می‌توان بر اساس موارد گوناگونی به گروه‌های مختلفی تقسیم کرد. این دستگاه دو گروه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دسته‌بندی می‌شود. روترهای نرم‌افزاری تقریباً عملکرد و وظایف مشابهی نسبت به نوع دیگر دارند ، در مجموع روترهای سخت‌افزار سرعت بالاتری دارند و قابل‌اعتمادتر هستند.

همچنین روترها را می‌توان در گروه‌های زیر نیز تقسیم‌بندی کرد.

  • روتر بی‌سیم (Wireless router)
  • روتر مسیریاب اصلی (Core router)
  • روتر غیرمتمرکز (Edge router)
  • روتر سیمی (Wired router)
  • روتر مجازی (Virtual router)

Wired Router

اغلب از این نوع روتر در شرکت‌ها یا دفاتر بزرگ مانند دانشگاه‌ها و یا بانک‌ها استفاده می‌شود.

روتر سیمی یا Wired router کیفیت و قدرت بسیار خوب و بالایی دارد به همین علت از آن در سازمان‌های بزرگ استفاده می‌کنند ، این روتر سیمی است یعنی توسط سیم به دستگاه متصل می‌شود ، در واقع دارای یک پورت هستند تا برای ارتباط با اینترنت برقرار شوند ، از طریق یک یا چند پورت به رایانه‌ها و یا سایر دستگاه‌ها وصل خواهد شد.

Core Router

Core router یا روتر هسته، نوعی روتر است که به آن روتر مسیریاب اصلی هم گفته می‌شود. این نوع می‌تواند داده‌ها یا بسته‌ها را در یک شبکه بزرگ مسیریابی کند ، ازآنجایی‌که به اتصال تجهیزات شبکه کمک می‌کند؛ اغلب در شبکه‌های بزرگ حضور دارد ، روتر مسیریاب اصلی ظرفیت بالایی در ارسال بسته‌های داده و مسیریابی آن‌ها دارد ، در مجموع برای کارهای تخصصی‌ بسیار کاربردی هستند.

Edge router

روتر غیرمتمرکز برای برقراری ارتباط بین یک شبکه داخلی با یک شبکه‌های خارجی کاربرد دارد ، به سبب این قابلیت به آن روتر دسترسی (access router) می‌گویند.

روتر مرزی یکی دیگر از نام‌های روتر غیرمتمرکز است ، این نوع مانند انواع دیگر بسته‌های داده را بین دو یا چند شبکه مسیریابی می‌کند .

Edge router اغلب در محیط‌های کوچک مانند خانه‌ها کاربرد دارد. خوب است بدانید که روتر غیرمتمرکز به دو نوع Subscriber edge و Label edge تقسیم‌بندی می‌شود.

Virtual Router

Virtual router مانند یک نرم‌افزار بر روی سیستم یا دستگاهی وصل می‌شود و رفتار روتر را شبیه‌سازی می‌کند ، به بیان ساده‌تر با انجام تنظیمات و مراحلی در سیستم‌عامل خود می‌توانید دستگاه را تبدیل به یک نوع روتر کنید ، در مجموع روترهای فیزیکی یا روترهای سخت‌افزاری، امکانات و مزایای زیادی‌تری نسبت به روترهای مجازی یا نرم‌افزاری دارند ، برای استفاده‌های محدود از Virtual routerها استفاده می‌کنند.

برخی از تهدیدات و مشکلات امنیتی که برای روترها وجود دارد عبارت‌اند از :

 

  • آسیب‌پذیری‌ها اکسپلویت‌ها (Vulnerability exploits) 
  • دسترسی غیرمجاز (unauthorized access)
  • نشست‌ربایی (session hijacking)
  • حملات مسیریابی یا تغییر مسیر (rerouting attacks)
  • حمله محروم‌سازی از سرویس (DoS attack)
  • شنود شبکه eavesdropping))
  • سرقت هویت (information theft)
  • masquerading

روترهای تخصصی :

روتر اصلی:  برخلاف روترهایی که در یک شبکه محلی خانگی یا تجاری کوچک استفاده می‌شوند، یک روتر اصلی توسط شرکت‌ها و مشاغل بزرگ استفاده می‌شود که حجم بالایی از بسته‌های داده را در شبکه خود منتقل می‌کنند ، روترهای اصلی در “هسته” یک شبکه کار می کنند و با شبکه های خارجی ارتباط برقرار نمی کنند.

روتر لبه: در حالی که یک روتر هسته به طور انحصاری ترافیک داده را در یک شبکه در مقیاس بزرگ مدیریت می کند، یک روتر لبه هم با روترهای اصلی و هم با شبکه های خارجی ارتباط برقرار می کند.

روترهای لبه در “لبه” یک شبکه زندگی می کنند و از BGP (پروتکل دروازه مرزی) برای ارسال و دریافت داده ها از سایر شبکه های LAN و WAN استفاده می کنند.

روتر مجازی: روتر مجازی یک برنامه نرم افزاری است که همان عملکرد روتر سخت افزاری استاندارد را انجام می دهد. در صورت عدم موفقیت ممکن است از پروتکل افزونگی روتر مجازی (VRRP) برای ایجاد روترهای مجازی اولیه و پشتیبان استفاده کند.

پروژه های شبکه

شرکت پارسیس در زمینه انجام پروژه های شبکه ، دیتا سنتر ، نظارت تصویری ، اتوماسیون صنعتی فعالیت می کند ، با 19 سال سابقه شرکت پارسیس         می توانید به خیال راحت پروژه های خودتان را به ما بسپارید .