اینباند مارکتینگ چیست؟

اینباند مارکتینگ یا بازاریابی جاذبه ای شیوه و استراتژی بازاریابی است که آن جذب، افزایش قدرت و آگاهی بخشی به مصرف کننده‌هاست.این کار به کمک محتواهای اثربخش و متناسب با هر فرد انجام می‌شود. در اینباندمارکتینگ علاوه بر تمرکز روی جذب مشتری جدید، باید بخشی جدی از انرژیمان را روی مشتری‌های پیشین بگذاریم و آن‌ها را رها نکنیم، بلکه ارتباطمان را طوری حفظ کنیم که اعتماد و علاقه افراد به برند ما به حدی برسد که هم خودشان از خدمات و محصولات مختلف ما استفاده کنند و هم ما را به دوستانشان معرفی کند.

واضح است که در هر کسب و کاری نیاز داریم تا خدمات یا محصولاتمان را به مشتریان بالقوه‌مان ارائه دهیم. در روش های سنتی بازاریابی سعی کنیم خدماتمان را به تک‌تک افراد جامعه نشان دهیم؛ تا از بین آن‌ها تعدادی را پیدا کنیم که به خدمات/محصولات ما نیاز دارند و در نهایت مشتری ما ‌می‌شوند. مثلاً می‌توانیم یک آگهی تلویزیونی بسازیم یا در پرترددترین خیابانهای شهر بیلبورد بزنیم. این راهکارها ،که اغلب بسیار پرخرج هستند، در مارکتینگ به outbound marketing، یا بازاریابی برون‌گرا شناخته می‌شوند.

تعریف بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی جاذبه ای، یک رویکرد استراتژیک به بازاریابی دیجیتال می باشد که با استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال آنلاین، نظیر بازاریابی محتوا، وبلاگ نویسی، رسانه های اجتماعی، بهینه سازی موتورهای جستجو و … که در  صدر آن ها محتوای باکیفیت قرار دارد، سعی در ایجاد آگاهی از برند و دیده شدن سازمان توسط مشتریان و جذب مخاطبان به سمت پیشنهادات سازمان را دارد.

بازاریابی جاذبه ای، از سال ۲۰۰۶ تا به کنون موثرترین شیوه بازاریابی برای حضور کسب و کار در فضای آنلاین بوده است.

متدولوژی بازاریابی جاذبه ای

روش‌های بازاریابی برونگرا در حالی اجرا می‌شوند که جذب یک مشتری جدید به شیوه Inbound Marketing، ۶۱% ارزان‌تر از جذب مشتری به شیوه‌های Outbound Marketing و سنتی است. استراتژی‌های اینباند مارکتینگ بر پایه «کمک به مخاطب» بنا می‌شوند. در این روش شما به دنبال فروش اجباری محصول به افراد نیستید؛ بلکه می‌خواهید مشکلات آن‌ها را شناسایی و رفع کنید. حاصل این روش، مشتریانی راضی و وفادار خواهند بود که ناخودآگاه به عنوان بازاریابان جدید کسب و کار شما عمل و برند شما را به سایرین معرفی می‌کنند.

اینباندمارکتینگ ارتباط بسیاری نزدیکی با بازاریابی دیجیتیال (Digital Marketing) و بازاریابی محتوایی (Content Marketing) دارد. در واقع در اینباند مارکتینگ استراتژی و متدلوژی استفاده می‌شود که به کمک دیجیتال مارکتینگ و کانتنت مارکتینگ، محتوا و پیام‌های اختصاصی برای هر دسته از مخاطبان (پرسونا) تولید و منتشر می‌شود.

ریشه های شکل گیری مفهوم بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی جاذبه ای، مفهومی است که ظهور و توسعه آن در دهه اخیر ریشه در فاکتورهای زیر داشت:

  • تغییر الگوی رفتاری و خرید مشتری: امروزه مخاطبان بازار هدف ما، باهوش تر از سابق شده اند. دیگر به تبلیغات پر ذرق و برق رسانه های جمعی(تلویزیون، رادیو، تبلیغات محیطی و …) به سادگی دل نمی دهند. از طرفی عادات و سرگرمی های آن ها نیز تغییر یافته است.
  • تکنولوژی و رسانه های اجتماعی: با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و همچنین همراهی فاکتورهایی نظیر ارزان تر بودن و در دسترس تر بودن، مشتریان پاسخ های خود را روز به روز بیشتر در بستر اینترنت و رسانه های اجتماعی جستجو کرده و می یابند.
  • ناکارآمدی تکنیک های بازاریابی سنتی-وقفه ای: بازاریابی سنتی دیگر جذابیت سال های پیش را ندارد و روز به روز مخاطبان خود را از دست می دهد. بیلبوردها، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و …، همگی چرخه ی عادی زندگی مردم را قطع کرده و دیگر مزاحم فعالیت های روزمره آن ها به شمار می آیند و این تکنیک ها را به بازاریابی وقفه ای تبدیل کرده اند.
  • گوشی های هوشمند: گوشی های هوشمند را می توان در دسته تکنولوژی دسته بندی کرد. اما اهمیت آن در توسعه بازاریابی دیجیتال و نیز نقش پررنگ آن در زندگی روزمره، آن را به یک فاکتور مهم جهت ارزیابی مجزا بدل کرده است. این ابزار، در واقع دسترسی مشتریان ما را به عوامل فاکتور تکنولوژی و رسانه های اجتماعی (به خصوص اینترنت) آسان تر کرده است.

اینباند مارکتینگ چه فایده‌ای دارد؟

۱-    به جای آنکه شما به دنبال مشتری بروید، مشتری به دنبال شما می‌آید.

۲-    هزینه‌های مارکتینگ در این روش حدود یک پنجم روش‌های بازاریابی برونگرا است.

۳-    در اینباند مارکتینگ نام برند شما در ذهن مخاطب نقش می‌بندد.

۴-    تولید محتوای مناسب باعث می‌شود تا مشتری به برند شما اعتماد بیشتری داشته باشد.

۵-    تمرکز اینباند مارکتینگ بر ارتباط عمیق با مشتری است و همین ارتباط عمیق است که باعث می‌شود مشتریان محصولات شما را به یکدیگر معرفی کنند.

۶-    هزینه‌های اینباند مارکتینگ در قیاس با روش‌های بازاریابی برونگرا بسیار کمتر هستند. ضمن آنکه این هزینه‌ها ROI بسیار بالاتری هم دارند.

۷-    روش‌های انبوه چندان هدفمند نیستند. ولی بازاریابی درونگرا بهترین مخاطب را هدف می‌گیرد.

کانال های دسترسی به بازاریابی جاذبه ای

شما باید از سه کانال در دسترس مشتریان خود باشید:

گوگل:

سئو و کلمات کلیدی لزوما صدرنشینی در گوگل را تصمین نمی کنند؛ شما باید محتوای باکیفیت برای عرضه و صدر نشینی داشته باشید.

رسانه اجتماعی:

امروزه رسانه های اجتماعی سهم به سزایی از زندگی روزمره مخاطبان شما را دارند. مدیریت چهره شما در رسانه ها می تواند نقش کلیدی در جذب مشتریان کلیدی ایفا کند.

وبلاگ:

وبلاگ قلب تپنده سایت شماست. امروزه وبلاگ نقش اساسی را در واسطه گری محتوا میان شما و مشتری و جذب او به سایت ایفا می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *